söndag 11 maj 2014

På begäran - invigningstalet till Växjös första Pridevecka, min hyllning till mångfalden!

Idag vajar Regnbågsflaggan för allra första gången på Residenset i Växjö och där ska den hänga hela veckan - för kärlek och för mångfald!


TACK alla ni som gör detta möjligt, tack för ert engagemang och tack för att jag får delta! Det är en historisk dag och en unik vecka vi går till mötes. Idag startar en efterlängtad folkfesten där alla är välkomna att delta. Alla!


Länsstyrelsen är regeringens regionala företrädare med uppdrag att främja länets utveckling och se till att nationella mål får regionalt genomslag - vi ska särskilt arbeta för mångfald och mänskliga rättigheter. Något som är både viktigt och faktiskt också avgörande för en positiv utveckling av samhället.

Som Landshövding representerar jag nationen, länet och Länsstyrelsen. Därför är det viktigt för mig att vara med idag, jag hoppas naturligtvis det ska ses som en viktig signal utåt och inåt. Genom att delta, inviga och flagga vill jag visa att alla behövs - i landet, på,landsbygden, i staden och på jobbet!

Och inte bara jag vill vara med idag - solen har också bestämt sig! I Europas grönaste stad, för dagen också färgstarkaste, lyser den från en klarblå himmel. Veckan kunde inte börjat bättre! Spännande dagar där alla som vill kan lära mer om mångfald och vem vet kanske också om egna fördomar. För oavsett vad jag eller du säger, hur gärna vi än vill räkna oss som toleranta har vi fördomar - om tjockisar, smalisar, hbtqisar, de med annan hudfärg, annat språk eller de som inte följer normen -  fördomar finns!

Den här veckan är ett bra tillfälle att fundera över sina egna fördomar påminna oss om allas värde, våga reflektera och bli medvetna. Ta ställning! Trots att vi skriver 2014 är det inte alla som kan det, bara en flygtimme härifrån ser utvecklingen helt annorlunda ut, en utveckling som oroar.


Jag är glad att jag lever i ett land som står upp för mångfalden. För var och en av oss som idag visar kärlek till varandra finns tusen åter tusen som inte kan det. Därför är jag här och därför måste vi alla stå upp och visa att det inte är OK!

Jag hoppas på en vecka med spännande möten, intressanta diskussioner och att vi får kul ihop. MEN frågorna tar inte slut för att vecka 19 övergår i vecka 20. Vi måste gemensamt fortsätta hylla kärleken – eller som Birgitta Ohlsson o Mona Sahlin sa vid invigningen 2012 – homofober kommer och går, vår kärlek för er består!

Länge leve kärleken!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar