torsdag 6 november 2014

Ungdomarna är vår framtid


Och dem ägnade har jag ägnat lite extra uppmärksamhet denna vecka. Först genom en lunch för de ungdomar som i hård konkurrens vann höstens Innovation Camp. På mindre än 8 timmar lyckades de ta fram en bärkraftig o spännande affärsidé som attraherar marknaden och som är genomförbar under ett UF-år. 


Härliga samtal om framtiden o jag kunde inte låta bli att lova ställa upp som mentor om dessa två vinnande team förverkligar sina affärsideér, den ena handlar om närodlat på nytt sätt o den andra om att aktivera pensionärer. Förhoppningsvis kommer vi ser mer av Innovation Camp i Astronautprojektet.


Även samtalen med Louise Ivarsson då Heidi Vassi, Gunilla Claesson och jag besökte henne på Handpappersbruket i Lessebo handlade om framtiden och om hennes planer att ta industriklenoden till nya marknader. 


Bruket har vunnit hennes hjärta och med varsam hand, mycket mod och en mängd energi har hon de senaste året lyckats vända den negativa trenden. Bruket är intressant ur flera perspektiv och hit kommer vi garanterat tillbaka på olika sätt, inte minst för att underlätta verksamhet i det levande kulturarvet.

1 kommentar:

  1. Hej! mitt namn är Rebecca Zeidlitz Rettig och i November förra året var jag och några andra ungdomar på lunch hos dig då vi vunnit Inovationcamp. Då erbjöd du dig att var rådgivare om vi skulle starta något av de företagen och nu har jag och två till bestämt att vi vill start AFP-UF aktiviteter för pensionärer. Vi undrar om du fortfarande skulle villa vara vår rådgivar? Mvh Rebecca och AFP-UF Mail: rere98001@utb.vaxjo.se

    SvaraRadera