söndag 13 mars 2011

Vecka 11, och jag undrar - VAR ÄR VÅREN?

Grillad korv, en njutning att ta till i väntan på ett snöfritt landskap.



Sakta, sakta sjunker det djupa snötäcket, som legat sedan mitten av november, undan och medan Molly njuter av att fortfarande kunna slänga sig utför pulkabacken längtar jag efter snöfritt landskap, trädgårdsarbete och skogsröjning.

Från förenkla till mångfald
Om förra veckan handlade om förenklingsarbete och en effektivare statlig förvaltning så är denna en riktig mångfaldsvecka. Den inleds med jurymöte på Residenset inför nomineringen av årets företagare i Kronoberg, fortsätter med Sverigepremiär i Växjö för teaterföreställningen Utrensningen, strategiska samtalet tillsammans med LRF om fler bönder i byn tar vid på tisdag, vid Viltsamrådet i Alvesta på onsdag träffas alla landshövdingar i södra Sverige för samverkan i viltfrågor, fredagen viker jag år ungdomar då vi tillsammans med Linnéuniversitetet arrangerar ett mingel tillsammans med mentorföretagare för ekonomistudenter.

Att jobba smartare hoppas jag ska bli en del av vår framtida vardag – att tänka resurseffektivt och att det ska vara lätt att göra rätt från början
Naturligtvis kommer det att finnas en hel del utrymme för det fortsatta interna arbetet med att jobba smartare även denna mångfaldsvecka. Den som hade ögonen med sig kanske läste förra veckans artikel i Smålänningen med just detta tema. Årets talare Göran Oom besökte Ljungby och inspirerade många att sluta tänka jag gör så gott jag kan till att tänka lite bättre går det nog att göra det här. En tävlingshoppare gör inte så gott hon kan utan har siktet inställt på att använda resurserna på ett ännu bättre sätt och därmed nå lite högre.

Helgen kommer också att gå i mångfaldens tecken, på lördag är det distriktsårsmöte i föreningen Norden i Tingsryd och fortsätter med fruktodlarsamtal i Urshultsbygden. På söndag deltar jag i Designers Saturday i Lammhult. En tillställning som drar väldigt många besökare till Småland och som jag för övrigt inviger tillsammans med den välkände Knut Knutsson.

I varje möte med en annan människa har jag något att lära mig
Ur Kay Pollaks bok ”Att växa genom möten”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar