måndag 24 januari 2011

Även jobbhelger kan ge distans och avkoppling!

För den som inte sett årets Växjörevy kan jag bara säga – ni har missat något. Om ett skratt förlänger livet kommer vi, Janne o jag, bli riktigt gamla. Även om centerns årsmöte i söndags inte lockade till skratt så gav det energi. Vid diskussionerna om Kronoberg/Södra Smålands framtid vi var alla överens om att vi är på god väg.

Spännande möten, budgetarbete och erfarenhetsutbyte
Mina engagemang under dagarna som kommer handlar som så ofta om länets och regionens tillväxt, landbygdens utmaningar och möjligheter och naturligtvis om Länsstyrelsens utvecklingsarbete. Internt handlar det om att fortsätta diskussionerna kring vår tajta budget och försöka fokusera än mer på det vi har istället för det vi önskar att vi hade.

Veckan innehåller också en mängd spännande möten – på måndag kopplar jag ihop mina båda favoritlän då Vimmerbys nya kommunalråd Micael Glennfalk kommer till Länsstyrelsen för att ta del av hur Växjö och länet kraftsamlar och arbetar strategiskt för ökad attraktion och konkurrenskraft. På kvällen samlas Bländanätverket på Residenset för att prata jämställdhet.

Resten av veckan handlar mycket om landsbygdens utveckling
Infrastruktur och inte minst bredbandsutbyggnaden är en förutsättning för en framtid på landsbygden, därför har vi tillsammans med Regionförbundet bjudit in Post o Telestyrelsens generaldirektör för att diskutera hur vi kan komma framåt. En annan utmaning är generationsskifte i företagen där kapitalförsörjning är en viktig del därför arrangerar vi tillsammans med Handelskammaren på onsdag en Kapitalmarknadsdag.

Svensk mat och att synliggöra kulturarvet i de småländska fruktodlingarna är andra viktiga inslag under veckan. Jag ser mycket fram emot att lära mig mer om fruktodlarbygden och gläds att så många visar den här typen av strategiska samtal så stort intresse.

Det blir högt tempo även under fredag, lördag och söndag. Inviger nya macken i Linneryd, deltar i Linnéuniversitetets kick off för nya vänfamiljer och inviger glaskonsten på Sandgärdsgatan.

Önskar dig en fin vecka!

Kristina

Ingen är så blygsam att han inte gärna hör beröm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar