måndag 27 januari 2014

Framsteg, små men i rätt riktning, i uppdraget att skapa en enklare vardag för företagen


Statssekreterare Marita Ljungs budskap under förra veckans  Förenkladygn i Växjö "jobba för de vi är till för -  inte för systemet" och Jordbruksverkets gd Leif Dennebergs kommentar att myndigheternas utgångspunkt bör vara att se det som görs rätt - inte leta fel, får sammanfatta de intensiva dagarna då  generaldirektörer, statssekreterare och länsstyrelsernas alla kontaktpersoner inspirerades och delade erfarenheter kring regelförenkling.

Det var tredje året vi alla träffades och visst går arbetet att göra företagens vardag enklare framåt, om än med små, små steg. Redan tidigare har vi konstaterat att det handlar om kulturella, strukturella och formella förändringar för hållbar förenkling. Kulturen rår vi själva på och beviset att hårt och målmedvetet arbete lönar sig fick vi bevis för i torsdags då Länsstyrelsernas gemensamma telefoniorganisation, med säte hos oss i Kronoberg, erövrade SM-guld med följande motivering:

"Det råder inget tvivel om att telefonisterna som står högst på pallen i klassen mellan 1 500-3 000 anknytningar är ytterst professionella. De hanterar samtalen med bravur och är kunniga, effektiva och artiga. Som självklara vinnare utses Länsstyrelsernas gemensamma telefonistorganisation". 

Jag sällar mig till skaran gratulanter och gläds med både medarbetare och kunder och hoppas förstås att utmärkelsen sporrar och får fler att jobba med på samma kundorienterade sätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar