torsdag 24 mars 2011

Går det att rädda Urshults starka varumärke?

En gång i tiden var Urshult ett starkare varumärke än Kivik och de smakrika frukterna eftertraktade långt utanför länets gränder. Idag är det annorlunda. Mycket annorlund. Urshultsbygden är en utflyttarbygd, fruktodlarna står inför ett utmanande generationsskifte och priserna på frukten motsvarar inte arbetsinsats och kvalitet.

Jag har engagerat mig i frågan och bjöd tidigare i vår in till ett strategiskt samtal på Residenset, i lördags var det dags för uppföljning.

Med orden vinna eller försvinna inleddes Urshultodlarnas startupp-möte i Kärrasand i lördags.

Kris föder kreativitet - en sliten klyscha men ofta väldigt sann. Kanske är tiden inne för den kraftsamling som behövs för att rädda den unika fruktodlarbygden. Inspirationsföreläsningen och engagemanget för bygdens unika råvaror av den flerfaldigt prisbelönta krögaren Per Bengtsson tror jag gav lite hopp, lite energi och kanske också lite nytänk. Från Länsstyrelsen har vi lovat stötta så mycket vi kan - med kunskap, lite smörjmedel och arenor. Och under det stora Innnovationssemianriet som äger rum i samband med Kronprinsessparets besök i länet kommer Urshult och Urshultsäpplet att få en central roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar