söndag 3 april 2011

Innovationsseminarium i närvaro av Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel

Christer Fuglesangs föredrag "Innovationsinspiration från rymden" var bejublat

Ända sedan jag blev utnämnd till Landshövding har jag närt en dröm. Att få koppla ihop mina olika nätverk – nationella, regionala och lokala. Den drömmen blev verklighet i samband med Kronprinsessan Victorias och Prins Daniels besök i länet den gångna helgen. Föreläsarna som inspirerade och delade med sig av sin erfarenhet är alla fantastiska personer med brinnande intresse och engagemang för det vi så väl behöver mer av – mod/ödmjukhet/vilja/drivkraft. Jag är övertygad om att alla som deltog i seminariet, eller följde den livesända versionen på nätet, fick lite nya och oväntade vinklar på vad innovation och förnyelse är. Och förhoppningsvis insikt i hur viktigt det är att vi tillsammans stimulerar och stöttar modiga och riskvilliga hjältar - entreprenörer, innovatörer och eldsjälar som bidrar till att anpassa vårt samhälle till de utmaningar vi står inför. Till ett hållbart, innovativt och integrerat samhälle. För fortsatt välfärd gäller det att ta vara på allas resurser och allas erfarenheter. Framgångsfaktorn är riktig samverkan. Samverkan mellan näringslivet, akademien och samhället. Det tycker jag att Innovationssemianriet visade tydligt. Under seminariet lutade kunde vi luta oss tillbaka i de koboltblå fotöljerna i Leonardosalen på Linnéuniversitetet för att bli inspirerade av anföranden från yttre rymden till lilla, lilla Ugglekull i Urshult. Från det stora till det lilla - från högt till lågt och allt däremellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar