måndag 18 april 2011

Kort och intensiv arbetsvecka som inleds med besök av länets riksdagsledamöter

Göra skillnad och njuta av möbler, glas och design

Under senare delen av förra veckan hade jag anledning att reflektera över mina år i mitt nya län och konstaterade att det är många delar av Kronoberg som för alltid fastnat i mitt hjärta. Det spännande jobbet på Länsstyrelsen som, tillsammans med gamla och nya nätverk, innebär möjlighet att göra riktig skillnad på Länsstyrelsen, i regionen och faktiskt även nationellt. Men åren här har också gjort det än mer möjligt att på nära håll få njuta av svenska möbler, kreativ småländsk design, det nya och gamla glaset.

Just glaset och formgivaran Göran Wärft, Ludvig Löfgren och Kjell Engman fick jag vid lördagens invigning av sommarutställningen i Kosta anledning att hylla och vid söndagens lilla vårtal i Ör kombinerade jag mitt eget brinnande intresse för trädgård med diskussion om planer för höstens aktiviteter kring projektet Drömmarnas Trädgård, ett kommande viktigt besöksmål som vi på Länsstyrelsen stöttar. Tänk vilka dragplåster vi har och skapar, för att locka till oss besökare. Nu gäller det att vi fortsätter hjälpas åt och gör vad vi kan för att öka nyfikenhet på regionen för att få fler att upptäcka attraktionerna.

Kort och intensiv arbetsvecka som inleds med besök av länets riksdagsledamöter
Veckan framför oss är kort och intensiv. På måndag informerar jag länets riksdagsledamöter om utvecklingen på länsstyrelsen och länet – huvudfrågorna är bredband på landsbygden, länsstyrelsens koncentration av vissa uppgifter, regional samverkan, integration och kompetensförsörjning, förenkla för företagen och landsbygdsutveckling.

På eftermiddagen har vi ett avslutningsmöte med backspegel i projekt ”Innovationshelg”. Huvudfrågorna är vilka erfarenheter kan vi ta med i framtida projektet och diskutera mål, syfte och resultat. Viktigt också att ha en plan för hur vi tar tillvara kunskaperna vi fick och hur vi drar nytta av kontakterna vi knöt liksom hur vi kan utveckla och utnyttja uppmärksamheten vi fick.

Tisdagen har jag vikt för internt arbete och på onsdag morgon planerar vi länsbesöket den 5 och 6 maj av alla kvinnliga landshövdingar. Då kommer vi garanterat ha nytta av erfarenheterna från Innovationshelgprojektet. Resten av dagen åker jag till Tagel för årets första styrelsemöte. Sedan är det dags för efterlängtat Påsklov med målet att vårstäda trädgård, förråd och hus ;)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar