torsdag 7 mars 2013

Välkomna till bords - talet till Kungaparet och kvällens middagsgäster

Ers majestäter, mina damer och herrar

Tillsammans med min man hälsar jag Er alla hjärtligt välkomna till Residenset i Växjö och till denna middag.

Ni som är här representerar väl vårt läns mångfald och kommer från politiken, näringslivet, akademien, kulturen, idrotten.

I år firar Hans Majestät Konungen 40 år som statschef och startskottet för jubileumsåret och rundresan till Sveriges alla län var den mycket uppskattade Sverigemiddagen på Kungliga Slottet den 1 februari.

– ett särskilt varmt tack för senast vill jag rikta till Kungen och Drottningen.

Sverigeresan börjar i Småland det är vi särskilt stolta över - och under dagens rundtur i Kronoberg har vi fått chans att visa hur vårt län utvecklats sedan H.M.K. blev statschef.

Vi har visat prov på hur vi med förankring i historien och med fötterna kvar i den småländska myllan tar oss an utmaningar som demografi, integration, ungdomsarbetslöshet, kompetensförsörjning och kraven på näringslivets omställning och förnyelse.

Om en liten stund kommer vi att få njuta av en äkta Småländsk middag med spännande inslag från Öland och andra ställen som ligger oss varmt om hjärtat.

Jag hoppas att ni vid borden ska finna intressanta gemensamma nämnare och samtalsämnen och kanske byter ett och annat visitkort ägare.

Till kaffet kommer Växjös egen världskända Konsertpianist Per Tengstrand att underhålla oss precis som han gjorde vid Linnéjubileet och vid EUs Jordbruksministermöte. Per spelar till vardags på världens stora scener men kommer alltid hem när Växjö kallar.

Som ni hör är det mycket som väntar och min man och jag önskar att detta blir en kväll att minnas lång tid framöver.

Med dessa ord önskar vi Er alla återigen varmt välkomna! - Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar