onsdag 31 mars 2010

Skorstenen i Skruf minner om en tid som varit

Att jobba på Länsstyrelsen innebär insyn i områden – från barnperspektiv, jämställdhet, naturvård, landsbygdsutveckling till kulturvård. Är man samhällsintresserad är Länsstyrelsen en fantastisk arbetsplats. Mer om detta kan du lära vid vårt Öppna Hus den 23 – 24 april – välkommen att besöka oss!

Mitt eget samhällsintresse vidgas ständigt och en sak som jag fått upp ögonen för är årsringarnas viktiga betydelse. Då menar jag inte trädens årsringar utan boställen, byggnader och andra avtryck från oss människor. Lika spännande som utgrävningar och fornminnen är tycker jag att nutidshistorian är.

Vid fredagens invigning av museet i Skruf fick jag både historien berättad för mig och en inblick i dagens moderna processindustri, där bla 50 miljoner öl produceras för exportmarknaden. Historien om bryggeriet i Skruf imponerar och under invigningen fick vi en känsla för den stolthet bygden känner för sitt bryggeri.

Museet minner inte bara om en tid som varit. Här har en ny och modern mötesplats vuxit fram, där kulturhistoria, industrihistoria och besöksnäringen möter det genuina och det äkta.

Margit Forsström, vår tidigare länsantikvarie har lärt mig hur viktiga årsringarna är och vår nuvarande länsantikvarie Heidi Vassi lyfter ofta och med eftertryck fram hur viktigt det är att historien inte bara bevaras, den ska vara en del av utvecklingen.

Jag är glad och stolt att vi kan bidra till utveckling med fötterna kvar i historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar