söndag 7 mars 2010

Vecka 10 - Från full fart i backen till full fart på Länsstyrelsen!

Efter en riktigt skön semestervecka, och faktiskt den första ledigheten utan mediaintervjuer sedan jag tillträdde som Landshövding, är jag tillbaka i länet.

Kalendern är som vanligt ganska fullspäckad och veckan inleds med ledningsmöte och årets första insynsråd. På kvällen är det åter dags för oss klimatidoler att coachas för nya utmaningar. Kan meddela att ecodriving-utbildningen, som jag genomförde den 26 februari, gav blodad tand. Jag trodde inte det var möjligt att med lite tankearbete och lite teknik gick att sänka förbrukningen så mycket som jag lyckades med – 14,5% samtidigt som hastigheten ökade med 2 km/h. Imponerande, nu gäller det att fortsätta öva och förändra beteendet även till vardags.

Tisdag eftermiddag har vi bjudit in aktörer, näringslivsrepresentanter och ambassadörer för kick-off inför den nya satsningen på kvinnors företagande. Länsstyrelsen har fått ytterligare 1 600 000 för att stimulera kvinnor som driver företag eller som står på tröskeln att starta.

Onsdagen följer samma spår, då ett femtiotal kvinnor träffas på Residenset för workshops och erfarenhetsutbyte i bla kommunikation och beslutsmässighet.

Torsdagen blir en lång arbetsdag, som börjar med möte på IVA och diskussioner kring de regionala innovationsdialogerna, på eftermiddagen är det Landshövdingemöte på Rosenbad och på kvällen håller Regionförbundet, med anledning av medverkan i Världsutställningen i Shanghai, ett Kinaseminarium på Residenset. Jag hoppas kommunikationerna fungerar så att jag kan delta även där.

Veckans sista dag är det dags att överlämna Swentecs delbetänkande om en effektivare statlig struktur för svenska miljöteknikföretag. I arbetet har en mängd representanter från näringslivet och offentliga aktörer och myndigheter medverkat och helt klart står att en mer prestigelös koordinering behövs.

Om du vill ha en bättre morgondag
– förbered dig idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar