fredag 12 mars 2010

Städning med uppvaknande

Har tagit ett krafttag och städat undan gamla pappershögar och hittade ett ark med några tänkvärda rader, författade av Claes Eriksson, revymakare.

Det är jag som bestämmer. Det är inte ödet. Det är inte staten.
Det är jag. Jag kan inte komma undan det ansvaret.
Jag kan inte skylla ifrån mig. Jag kan inte påstå att
någon annan bestämmer. Hela tiden. Jag bestämmer över mitt liv.
Jag kan inte smita undan ansvaret. Hopp eller hopplöshet?
Förlåtelse eller hämnd? Det är jag som bestämmer.
Man kan inte hämnas fram en bättre värld.
Inte hoppas fram en bättre värld. Eller förlåta fram en.
Men man kan komma överens. Man kan bestämma
att man ska genomföra det överenskomna.
Och det är jag som bestämmer. Det är jag som bestämmer
om jag ska komma överens. Ingen annan.
Så jag kan inte skylla ifrån mig. Jag kan inte skylla ifrån mig
när vi inte kan komma överens. Det är mitt fel. Också.

Tänkvärda ord eller hur?!

Med detta önskar jag god helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar