söndag 7 oktober 2012

Med kris följer möjligheter och veckan är fylld av framtidshopp

En historisk helg med en historisk person

Först nu förstår jag Carolina Klüfts storhet. Glad och tacksam att vi fick vara med när den unika friidrottsarenan invigdes och när Carro avtackades. Många fina tal till denna Världsstjärna blev det förstås, men det bästa höll hon själv! Ett tacktal med glöd, värme, ödmjukhet och mycket humor.

Efter festligheterna i Växjö ska jag göra det jag längtat efter länge - jaga älg. Jag ser mycket fram emot att åter få hänga studsaren på axeln och smyga ut till älgpasset. Rapport om resultat kommer ;)

Bryter älgjakten redan vid lunch för att leda mötet som styrgruppen för det Nya Glasriket kallat till med anledning av de stora varslen. Vi kommer under hösten att stötta de varseldrabbade kommunerna.

Första mötet blir i Kosta, kommande planeras till Orrefors och Åfors och jag kommer den närmaste tiden prioritera insatser för regeringsuppdraget.

Med kris följer möjligheter och veckan är fylld av framtidshopp

På tisdag inleder jag den stora Trästad 2012- konferensen. Blir nästan lite av examen för projektet som pågått sedan 2009.

Dagen efter firar vi Innovationshelg mitt i veckan. En uppföljare av förra årets lyckade Innovationshelg som firades i samband med Kronprinsessparets besök i Kronoberg.

Ingen kunglig glans denna gång, men vi lovar andra häftiga upplevelser. Innovation i praktiken och främjarsamarbete som inte bara är fina ord. Dagen på Fortnox Arena blir ett avstamp för framtiden och vår regions utveckling!

Innan Landshövdingemötet på torsdag blir det ännu mer innovation. Har fått den stora äran att som ordförande i den nationella SKAPA-juryn dela ut priset till årets Innovatör på "Starta eget-mässan i Älvsjö".

Naturvårdsverkets gd och Mats Sjöstrands utredning är huvudpunkterna på eftermiddagens agenda vid mötet på Rosenbad. Även förenkla för företagen har en punkt på Landshövdingemötet. Kortrapporten som vi producerar till detta möte kommer att publiceras på förenklabloggen.

Innan jag tar en veckas semester, utan mail och telefon ;)! - fortsätter diskussionen med Tillväxtverket och planering hur de i praktiken ska bistå oss i arbetet med omställning i Glasriket. De har skapat en arbetsgrupp inom myndigheten. Där finns kompetens inom besöksnäringsfrågor, kreativa och kulturella näringar, entreprenörskap och regional tillväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar