måndag 5 juli 2010

Almedalen 2010

Moderaterna inledde Almedalsveckan och om det var dom eller vädret som lockade rekordmånga får andra bedöma!


Nyfiken, samhällsengagerad och intresserad att påverka? Då är Almedalen just denna vecka något jag varmt kan rekommendera!

Sommarsemestern närmar sig med stormsteg, men innan det är dags för hängmattan har jag en fulltecknad Almedalsvecka framför mig. Den innehåller allt från design, djurskydd, hälsa, miljö till innovationer och utrikeshandel. Det har inte varit lätt att välja bland de 1400 seminarierna, men jag tycker jag fått en bra blandning av länsstyrelseintressanta föredrag, inspirationsseminarier som har fokus på regionala utvecklingsfrågor och personliga möten med bra kontakter.

Första seminariet på måndag morgon är med handelsminister Ewa Björling, Exportådet, Swedfund och Exportkreditnämnden - ”Småföretagens handel med utlandet”, eftermiddagen är vikt åt IVA och projektet Innovation för tillväxt. Tisdagen ägnar jag åt ungdomsarbetslöshet och Swedbanks seminarium där de delar med sig av erfarenheter av sitt engagemanget att fånga ungdomar. I samband med det seminariet har jag också stämt träff med Svenskt Näringslivs nya ordförande Kennet Bengtsson för att diskutera lanthandelns framtid. Kennet Bengtsson är förutom ordförande i Svenskt Näringsliv även koncernchef för ICA och vi ska bla diskutera hans medverkan i paneldebatten och det strategiska samtalet kring lanthandeln som tillväxtmotor för landsbygden den 2 november. Teknikföretagen är naturligtvis också på plats och tisdag eftermiddag ägnar jag åt dem.

På onsdag morgon träffar jag Telenors affärsområdeschef för att diskutera digital telefoni på landsbygden i vårt län och på eftermiddagen står det återigen innovationer på dagordningen.

Torsdagen handlar om design och miljö. Jag medverkar i två seminarier med design som tema och då framförallt utifrån temat Småland och design, på eftermiddagen är det Swentecs dag med politikerdebatt och framtidsplaner hur rådets och näringslivets engagemang tas tillvara för fortsatt tillväxt av svensk miljöteknik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar