I går fick Försäkringskassan, genom sin debattartikel i DN http://www.dn.se/debatt/foraldrar-ska-inte-langre-behova-anmala-nar-de-vabbar, stor uppmärksamhet och med den kanske en del frågetecken kring myndigheternas nödvändiga arbete med förnyelse och innovation rätades ut något.
Försälringskassans insatser berör många och sällan har en myndighet varit så utskälld som den. Med tydliga strategier där kunden står i centrum har Försäkringskassans medarbetare och ledning på ganska kort tid lyckats vända trenden. Och därmed visat att visst behövs nya grepp och nya arbetssätt även i den offentliga förvaltningen.
Generaldirektör Dan Eliasson leder inte bara försäkringskassan, han leder också regeringens Innovationsråd där Sveriges alla myndigheter är inbjudna att i ordnade former och ett proffsigt processupplägg diskutera kund, kvalité och innovativt arbetssätt.
Innovationsrådets arbete ska bidra till en mer effektiv och kvalitétsmedveten statlig förvaltning där innovationskraften hos våra medarbetare bättre tas tillvara. Läs mer om målet och arbetet på http://www.innovationsradet.se/.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar