söndag 2 maj 2010

Stämmomiddag, utbildning i viltförvaltning och vårbruk i Råshult




Maj 2010, Vecka 18

Stämmomiddag, utbildning i viltförvaltning och vårbruk i Råshult


Vilken fantastisk helg vi lägger bakom oss! Det är söndag kväll och jag sitter på trappan, till huset på landet. Jag njuter av allt det sköna naturen bjuder på och jag njuter av att vi nästan är klara med ”vårbruket”.

Veckan som kommer blir som vanligt en härlig blandning av stort och av smått, av internt arbete och externt.

På måndag är det en hel del interna möten som ska klaras av innan jag styr kosan till Stockholm för styrelsemöte i Swentec och Teknikföretagens Årsstämma på Moderna museet. Tidigt, tidigt på onsdag morgon tar jag tåget tillbaka till Växjö för att inleda och delta i utbildningsdagen, som vi arrangerar för viltförvaltningsdelegationerna i de tre Smålandslänen.

Torsdag skulle vi haft ett konferens med Swedfund om affärschanser i Östafrika. Tyvärr var intresset från länets näringsliv ganska svalt. Därför väljer vi att skjuta upp detta till hösten, då vi hoppas på större intresse. Torsdag kväll har jag fått äran att kora årets gröna krögare, kul initiativ och något jag gärna är med och lyfter fram.

Jag är, precis som många av besökarna på Öppet Hus förra veckan, imponerad över kunskapen och bredden hos medarbetarna på Länsstyrelsen. Jag försöker då och då dyka ner i vardagen för att få en känsla av allt bra vi gör. De senaste månaderna har jag förutom invigning av muséet i Skruv och Bergkvara ruin hunnit med att följa med våra djurskyddshandläggare på fältbesök och deltagit i ekskötselkursen som hölls av våra rådgivare.

Denna vecka är det åter dags för mig att bekanta mig med en del av vårt viktiga arbete. Ända sedan jag var i Råshult första gången har jag planerat att under en dag delta i skötseln av denna unika kulturmiljö. På fredag blir det äntligen av! Då åker trädgårdskläder och arbetshandskar på igen. Vilken lyx att få göra en kulturgärning på arbetstid!

Om du vill uppleva fördelarna med feng shui och leva i harmoni med naturen så gör som Puh: hitta dig en varm och solig plats i en lugn skog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar