måndag 5 april 2010

Från miljöledning till varumärke och krisberedskap


Påskhelgen har varit ett skönt avbrott i det hektiska vardagslivet och jag har njutit av både skogsarbete, trädgårdsjobb och släktkalas hemma i Solliden. Årstidernas skiftning fascinerar mig och just nu gläds jag att våren så sakteliga gör sitt intåg. Redan blommar klosterliljor, scilla och krokus på ställen som för bara några dagar sedan var snötäckta.

Miljö och klimat på längden och på tvären

Från utemiljö till andra miljöperspektiv. Veckan börjar med intern miljöutbildning, som är ett vitktigt steg mot miljöcertifieringen vi siktar på. Dessutom startar klimat- och miljötävlingen med Regionförbundet. I april och maj ska vi sänka elförbrukningen, minska pappersutskrifter och bli mer klimatmedvetna genom att utmana oss själva på www.myplanet.se.

På tisdag kväll träffas klimatidolerna igen, då får vi veta vad vår nästa utmaning är. Helt klart är att medvetenheten som dessa utmaningar är medför minskade klimatavtryck. Elförbrukningen har vi lyckats få ner ganska rejält genom att stänga dörrarna till rum vi inte använder,vi har sänkt innetemperaturen, bytt ut alla vanliga glödlampor till lågenergilampor, vi släcker efter oss och hänger tvätten istället för torktumlar. Att shoppa mindre under en månad var inte någon särskilt svår utmaning, jag har helt enkelt inte tid. Med två hem är det lätt att få förnyelse - bara att skifta grejer mellan bostäderna ;)! Svårare har det varit att sänka bränsleförbrukningen eftersom jag startade på en ganska låg nivå. Trots ecodrivingkurs och medvetenhet är det inte lätt att få ner dieselförbrukningen från 0,41 till 0,38. Jag klarar det vissa sträckor men inte vid tillfällen med mycket stadskörning. Kanske blir det lättare när värmen kommer, kylan ställer till det.

Varumärkets viktiga betydelse
På funktionsledarmötet och på medarbetardagen kommer värdskap och varumärke att stå i fokus. Viktig påminnelse för alla hur viktigt ett bra bemötande är - inte minst med tanke på Öppet Hus längre fram i april. Varumärkets betydelse är också något vi kommer att få insikt i och också jobba vidare med även efter medarbetardagen.

Vårt län har ett starkt varumärke när det gäller krisberedskap. Regionala rådet för skydd och beredskap, som bla består av politiker och chefstjänstemän från alla kommuner, träffas på Residenset för årets första sammanträde på torsdag.

På fredag testas varumärket Växjö, som vi självklart hoppas ska stå sig starkt när juryn som ska nominera städer till tävlingen Årets Stadskärna kommer till sta´n. Här gäller det att stötta upp med gott värdskap och visa allt det goda vi har. Juryn kommer från hela landet och håller sitt möte på Residenset.


Att kämpa mot storm ger fastare rötter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar