onsdag 14 april 2010

Vad är norm?

Efter Tillväxtdagen i går kväll passade jag på att närvara vid invigningen av utställningen (O)mänskligt som arrangeras av Forum för Levande Historia, Etnografiska Museet och Riksutställningar.
Utställningen är uppdelad i två delar där delen på Forum för Levande Historia fokuserar på institutionaliseringen av de så kallade ”sinnesslöa” i samhället i mitten på 1900-talet och fram till sen 1970-tal. Etnografiska Museets utställning berättar istället om skelettsamlare och insamlingsideal. Jag besökte den förstnämnda och blev påmind om hur dömande dåtiden var och skrämmande nog faktiskt även nutiden.

Utställningen väckte många frågor och har du möjlighet tycker jag att du ska besöka en eller båda uställningarna. Läs mer på www.levandehistoria.se och www.etnografiska.se.

Under vernissaget blev jag, precis som alla andra besökare, bedömd och kategoriserad av en jury bestående av ungdomar. Jag fick ett rött armband runt handleden och blev uppmanad att följa den röda linjen på golvet för att hitta min ”matstation”. Väl där kunde jag inte nå fram till maten utan fick ta hjälp av en griptång, som ni ser på bilden. Syftet med detta lilla experiment var förstås att väcka tankar kring hur det är när tillgängligheten är inskränkt, att att inte tillhöra ”normen” som samhället till mångt och mycket är anpassat för.
Vernissagevärdarna bar vita institutinsrockar och märken med budskapet ”Jag är normen” vilket förstärkte upplevelsen av att vara annorlunda.

Tänkvärda timmar och väl investerad tid! Gör som jag om du strosar i gamla stan, kliv in på Stora Nygatan 10-12!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar