fredag 30 april 2010

Småskalig vattenkraft




Behovet att öka andelen förnybar energi är stort. Samtidigt som intresset för småskalig vattenkraft är stort finns intressen som värnar de oreglerade vattendragen. Som i så mycket annat ska vi på länsstyrelsen ta tillvara på båda dessa intressen och har genom ett första strategiskt samtal, visat goda exempel och inlett en dialog och diskussion. Vid detta första samtal, som hölls strax före påsk, var vi överens om att fortsätta dialogen och dela erfarenheter.

Småskalig vattenkraft är något alldeles nytt för mig, därför var det extra kul att jag under förra veckan fick bekanta mig med två små vattenkraftverk. I samband med invigningen av Bergkvara ruin fick min man Janne och jag en fin rundtur med Nils Posse, som visade delar Bergkvara gård, bla de små vattenkraftverken. Lärorikt och imponerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar