onsdag 28 april 2010

Tillväxt i Älmhult
















Invigning med mingel och utställning av Älhults 4 vinnande UF-företag

I går var det fest i Älmhult! Tillsammans med Marie-Louise Hilmersson hade jag det stora nöjet att iviga inkubatorn. Målet är att ett 30-tal företag ska slussas genom inkubatorn de tre första åre. Jag är glad att vi tillsammans med Regionförbundet, näringslivet och kommunen i Älmhult kan underlätta för modiga entreprenörer att satsa på sina idéer.

Det är ingen hemlighet att jag gärna lyfter fram företagsamma människor och entreprenörer. Dom behövs i alla typer av organisationer. Men vi behöver dom också för att diversifiera ekonomin i nya spännande företag.

Jag bär med mig ett minne från en resa i Norditalien 1997 där gatan, trottoaren eller caféet är den kreativa mötesplatsen. Där byter idéer ägare och där finner adepter sina mentorer eller tvärtom.

Här där vi är lite mer instängda och försiktiga kan inkubatorn underlätta starten för den som vågar hoppa från trygg anställning till eget företag. Från tryggt socialt nätverk till ensamhet. Från idé till verklighet. Allt praktiskt underlättas i inkubatorn telefon, dator, arbetsplats, reception mm. Men lika viktig är mötesplatsen där byggs informella nätverk och iddér sprids och fångas. För att bli ett inkubatorföretag ska inkubatorn tro på att det ansökande företaget har en produkt, en marknad och en framtid. Ett par år i inkubatorn ska göra företaget flygfärdigt.

Jag hoppas initiativet i Älmhult ska sprida sig till andra små kommuner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar