torsdag 17 december 2009

Livskvalité

Skogen
Tillsammans med en liten skara inbjudna lyssnade jag igår på Göran Persson. Temat var landsbygdsutveckling. Det han lyfte fram som exklusivt är vår vardag – skogen, tystnaden, sjöarna och entreprenörskapet. Han var tydlig i sitt råd till oss: Ta vara på varumärket SMÅLAND. Utveckla, samverka och lyft fram er unikitet!



Snön
Snö till jul är för mig också en del av begreppet livskvalité. Härligt att den kom alleles precis lagom till Länsstyrelsens julfest i går. Att samlas en stund innan julledigheten är ett fint sätt att avsluta höstterminen på. Har förstått att inte alla är lika glada för snön. Tittar jag på bilderna Janne skickade i morse kanske han fått lite väl mycket av den varan. När barnen var små önskade vi ibland att bli insnöade och med få en dag hemma – då hade det varit livskvalité, men kanske inte idag när han sitter ensam med två katter.

Vardagen
Helt klart är det livskvalité att börja jobbardagen med en promenad runt Växjösjön. Minst en gång i veckan försöker jag och min vän ta oss den tiden. Idag var en sådan morgon. Snön, Växjösjön, Domkyrkan och ensamheten – helt otroligt att få uppleva detta mitt i stan några timmar innan jobbet.

Vi borde oftare stanna upp, se oss om och njuta av allt vi tar för givet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar