söndag 22 augusti 2010

Vecka 34 - Många pusselbitar faller på plats

Höstterminen har verkligen börjat med en rivstart och tittar jag framåt ser det ut som tempot kommer att hålla fram till jul. Men frågorna och uppdragen vi är involverade i på lokal, regional eller nationell nivå är alla så spännande och utmanande att de ger energi. Det känns som många pusselbitar faller på plats, många säger samma sak och många agerar. Kanske sitter sommaren kvar i mig och jag är för entusiastisk, men det tror jag inte. Jag är övertygad om att vi kan vara med och göra faktisk skillnad för en positiv utveckling i vår region.

Aktiviteterna denna vecka bekräftar att innovation, Sveriges och regionernas konkurrenskraft och tillväxt inte kommer av sig självt. Med en gemensam agenda och med samsyn vad som behöver förändras har vi goda chanser att öka länets, regionens och även landets attraktionskraft.

Veckan som kommer
börjar med landshövingemötet i Södermanlands Län. Förutom Picassoutställningen i Mariefred ska vi smaka på länets lokala produkter i Hälleforsnäs och Julita, besöka ledningen för Skavsta Flygplats, göra företagsbesök och titta på arkeologiska utgrävningar, samt hålla sedvanligt landshövdingemöte.

På tisdag eftermiddag träffar jag och projektledaren för den Regionala Dialogen i projektet "Innovation för tillväxt" landets alla regiondirektörer för att berätta om nuläget och visa på möjligheterna för fler regioner att ansluta sig. Småland/Blekinge var en av de regioner som snabbast insåg vikten av en gemensam innovationsstrategi och har med hjälp av projektet kommit en bra bit på väg. Senare på kvällen deltar jag i en arbetsmiddag med temat ”Så gör vi Sverige konkurrenskraftig”, som Maud Olofsson bjudit in till.

Onsdagen börjar med ett frukostmöte med Jöran Hägglund och Saabs vd Jan Åke Jonsson, där de delar med sig av erfarenheterna under krisen och hur ledarskapet utvecklades under försäljningsperioden. Därefter dags att åka tillbaka till Växjö för internt arbete.

På den nationella personalvetardagen, som äger rum i Växjö, deltar vi i flera sammanhang. Vi kommer att berätta om våra utvecklingsprocesser på Länsstyrelsen och hur vi ser på attraktionskraft, ledarskap, medarbetarskap, delaktighet och kommunikation.

På fredag följer jag med kulturmiljöenheten ut i fält. Den här gången är det min gamla hemkommun som ska besökas. Kontakter man knöt i juni har resulterat i ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Kul!

Önskar dig en fin sista augustivecka!


Vi lever en sekund i taget, och sekundenär just nu.
Eyvind Johnson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar