fredag 12 februari 2010

Klimatidol med nya utmaningar

Vid veckans klimatidolmöte fick jag ta del av min klimatprofil. Under en månad i höstas fick vi redovisa alla inköp, elförbrukning, bränseförbrukning/mil och ange antal privata flygresor. Jag tycker att jag gör bra och klimatsmarta val när jag shoppar och när jag kör bil (miljöklassad) och Janne, min man, är hård när det gäller mysbelysning och värme i huset. Ändå hamnade vi högt, dvs ungefär som medelsvensson. Jag som trodde vi var lite bättre blev förstås besviken. Den stora boven är flygresan till USA som vi gjorde i somras. Funderar just på hur vi ska ta oss ner till Alperna i mars!?

Utmaningen från förra gången dvs att minska elförbrukningen med 25% lyckades gruppen galant med – minus 33% i snitt. Detta tack vare två riktigt duktiga klimatidoler. Resultatet nådde de utan några stora uppoffringar – varit noga med att släcka lyset, bytt till energilampor och stängt av apparater istället för att använda stand by.

Utmaningen till mars månads klimatmöte är att sänka bränsleförbrukningen med 12%. I mitt fall ska jag ner från 0,41 l/mil till 0,38 l/mil – det blir en utmaning som heter duga! Till vår hjälp får vi en utbildning (teoretisk och praktisk) i ecodriving, samt en hel bok full med tips. Ett som jag direkt kan dela med mig av är att inte starta en kall bil utan använda motorvärmare. Fortsatt rapport kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar