onsdag 27 januari 2010

En ljus framtid för rena smaker!

Jag har ett genuint intresse för rena smaker och föredrar mat som jag vet var den kommer ifrån. Den här medvetenheten är jag långt ifrån ensam om. Däremot är det inte alltid så enkelt att hitta närodlat eller härproducerat. Därför är det kul att jordbruksminister Eskil Erlandssons vision om Matlandet Sverige börjar slå igenom.

Vid dagens inspirationsseminarium i projektetet Mat & Upplevelse, som drivs LRF, var temat ”Fler småskaliga livsmedelsproducenter i Kronoberg”. Föreläsarna både inspirerade och gav konkreta tips och råd till företag och potentiella företagare. Jag är speciellt glad över att se att viktiga aktörer, myndigheter och lokala matproducenter samarbetar och samverkar. Det ger hopp och kan vi fortsätta på den linjen är jag övertygad om att vi får fler företag med lokal mat som affärsidé och fler livsmedelsproducenter som vill växa.

Vi på Länsstyrelsen har både kunskap och pengar för utveckling av landsbygdsföretag. Är du nyfiken på vad vi kan hjälpa till med tycker jag du ska surfa in på vår hemsida www.lansstyrelsen.kronoberg.se och/eller kontakta någon av min kollegor på Landsbygdsenheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar