måndag 25 januari 2010

Vecka 4 med regionfokus, mat, klimat och kultur

Det är tidigt måndag morgon och jag har precis packat bilen för att tillsammans med dotter Emma åka hem till Växjö. En härlig helg på landet, med vänfest och födelsedagskalas med hela stora familjen är slut. Lilla Molly har gjort sin första utflykt till Solliden och fyra generationer är förevigade på bild. Ett fotavtryck på 2-veckorsundret, under stark protest, har vi också hunnit med.

Regionfokus och mat

Kommande dagars program blir på sätt och vis en fortsättning från förra veckan. Smålandsbuffén, som vi bjöd alla Norrportens hantverkare på i fredags byts ut mot mat från hela långa landet. Innan landshövdingemötet tar vid på tisdag bjuds vi på nationell buffé från Smaklustmässan. Därefter blir det information om det regionala upplägget av ”Lyftet” av Angeles Bermudez-Svankvist och Lars Stjenkvist. På förmiddagen samma dag träffas alla varselsamordnare på IVA för kick off av de regionala dialogerna i projektet ”Innovation för tillväxt”.

Innan jag på torsdag åker till Odense på studieresa blir det återigen mat på schemat. Jag blev så glad när jag fick frågan om att inleda LRF-projektet Mat&Upplevelses konferens ”Fler småskaliga livsmedelsproducenter i Kronoberg”! Kul för att jag verkligen tror på Sverige som matland, kul för att jag ser att satsningen på Smålandsmarknaden var helt rätt och jättekul för att samarbetet och samverkan med andra aktörer fortsätter! Med gemensamma resurser och tillsammans kan vi göra skillnad.

Efter två intensiva dagar med erfarenhetsutbyte i Odense inviger jag kulturnatten på Vattentorget, därefter blir det nyårsrevy för hela slanten.

Hela kalendern hittar du under ”Dialogen” på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/kronoberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar