söndag 17 januari 2010

Klimatidol med delat ansvar

Du som följt min blogg vet att jag sedan årsskiftet ingår i Växjö Kommuns klimatidolgrupp. Vi ska under våren få ett antal utmaningar för att bli mer medvetna om vår egen påverkan på klimatet. Månadens utmaning är att minska energiförbrukningen med 15 %.

I den här utmaningen har jag valt att engagera min man och använda vårt gemensamma hem, Solliden, som experiment. Mycket av ansvaret kommer att ligga på Janne eftersom jag bara tillbringar vissa helger hemhemma. Men en gemensam investering är redan gjord – vi har beställt energisnåla glödlampor till all belysning i huset, logen, gästhus, garage och förråd. En skaplig peng har vi lagt på detta men med en hållbarhet på 10-15 år och med mindre förbrukning kommer det garanterat att bli lönsamt på lite längre sikt.
När jag vet hur vi klarat målet i Solliden kommer jag att ta upp frågan med Residensets ägare Statens Fastighetsverk och utmana dom med samma siffra som vi kom fram till i vår utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar