torsdag 26 november 2009

100 år i handelns tjänst

I går deltog jag i firandet av en pigg och vital 100-åring. När Kronobergs Läns köpmannaförening jubilerade fylldes salongerna på Statshotellet med över hundra entreprenörer i handelns tjänst.

Entreprenörskap o handel går hand i hand. Handeln är viktig för länet, för staden och för landsbygden. Det var också genom handeln som jag först kom i riktig kontakt med mitt nya hemlän. Möbelriket i Lammhult och Glasriket i Kosta har under åren fått många, många besök av vår familj.

På Länsstyrelsen har vi ett speciellt uppdrag att stötta lanthandeln. Här har jag engagerat mig och planerar tillsammans med mina kollegor att bjuda våra lanthandlare till Residenset på en inspirationskväll i vår. Jag tror det finns mycket att utveckla, inte minst som handelsarena för lokalproducerade råvaror och livsmedel.

I en tid när hela Världen står inför omställning till ett mer hållbart samhälle måste vi gemensamt ta ansvar för att i större utsträckning väva in klimatsmarta val i vår konsumtion. Då kommer handeln att fortsatt vara en viktig motor för ekonomin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar