torsdag 5 november 2009

Trender, tankar och samverkan

Samverkan är inte ett mantra bara för Framtid Kronoberg. Vid Skanskas framtidsseminarium tidigare idag var temat ”Regional samhällsutveckling i Kronoberg” där samverkan var ett av ledorden.

I mitt anförande lyfte jag fram länets krismedvetenhet som sopat undan administrativa stuprör och att samverkan, samordning och en gemensam agenda ger hopp. Jag gav också min syn på Kronobergs framtid och berättade bland annat hur vi på Länsstyrelsen anpassar vår verksamhet för att lindra effekterna av lågkonjunkturen. Flera av deltagarna hade medverkat vid våra strategiska samtal och några som deltog i vårens möte om täktverksamhet på Residenset lovordade initiativet, men efterlyste också en uppföljare. Något jag kommer att diskutera med mina medarbetare.

Om mitt anförande handlade om dagens utmaningar och var av den allvarligare sorten, så kontrade trendforskaren Göran Adlén med en humoristisk och optimistisk föreläsning hur vi kan bli vinnare när lågkonjunkturen vänder. Han liknar en lågkonjunktur vid en bergsetapp i Tour de France. Vänd det jobbiga till något positivt – satsa när det är som tuffast. Det är nu det finns chans att positionera sig och ta marknadsandelar. Visste du att Apple Ipod lanserades under förra lågkonjunkturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar