torsdag 19 november 2009

Landsbygdsutveckling och grattis till Cecilia Malmström!

Landbygdsutveckling
De flesta kanske vet att jag har en bakgrund som företagare men kanske inte alla vet att min väg mot Landshövdingeposten började genom mitt engagemang för en levande landsbygd. Därför kändes det kul att stå värd för dagens partnerskapsmöte på Residenset och delta i diskussionerna hur vi kan öka attraktionskraften i länet med hjälp av landsbygdens utveckling.
Stora delar av Kronoberg är landsbygd och ett av våra huvudområden på Länsstyrelsen är just landsbygdsutveckling. Ett par gånger per år bjuder vi in alla organisationer och aktörer som har landsbygdutvecklingsfrågan på sin agenda för information och samtal.

Idag har vi tillsammans med ett 20-tal företrädare för dessa aktörer diskuterat länets genomförandestrategi för Landsbygdsprogrammet. Vårt syfte med mötet var att ge en lägesrapport av beslutade projekt och ge alla en möjlighet att delta i samtalet hur vi på bästa sätt utvecklar landsbygden och hur insatserna ska göra störst nytta. Många förslag kom upp och temans för vårens strategiska samtal saknas inte. Ett kommer garanterat att handla om hur vi kan bidra till en ljusare framtid för lanthandeln.

Folkpartiets landsmöte för första gången i Växjö
De allra flesta vet att jag inte har någon politisk bakgrund, men jag måste erkänna att jag är både glad och stolt över beslutet att nominera Cecilia Malmström som Sveriges kandidat till den nya kommissionen. – Grattis Cecilia!

Extra kul är det att jag fick möjligheten att gratulera henne personligen tidigare i kväll. Då samlades hälften av alla delegater, 125 personer från hela landet, på Residenset för kort information om länet, våra utmaningar och nya möjligheter som dykt upp tack vare krisen.
Naturligtvis fanns det också tid för en rundvandring i de vackra salongerna.

Åsa Jungnelius och Ludvig Löfgrens glaskonst, som jag tycker speglar kaxighet och hopp om framtiden väckte mycket uppmärksamhet. Det gjorde även de moderna möblerna från Möbelriket. Residenset är en fantastisk marknadsplats för länet!

I morgon kväll välkomnar jag kommer den andra hälften av delegaterna, innan dess ska jag delta i öppningen av Landsmötet och hinna inviga Vismas nya lokaler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar