måndag 23 november 2009

Julkaffe, innovationer och samtal om hållbar utveckling

Genom min blogg fkan du ta del av min vardag och det som händer i min omgivning. Från och med den här veckan kommer du också att varje måndag kunna se hur min arbetsvecka ser ut. Kalendern och mitt veckobrev publiceras sedan ett år tillbaka på webben under "Dialogen", nu testar jag ett nytt grepp där jag knyter ihop det som kommer med det som skett, om du förstår vad jag menar ;).

Vecka 48, den 23-29 november
Det lackar mot jul och på söndag är det första advent. Då är det dags för julkaffe på Tagel. Sedan många, många år samlas anställda på den gamla gården för en gemensam stund i den vackra matsalen där den urgamla krubban står på sin hedersplats. Som ordförande i stiftelsen ligger det på mig att samla alla till en stunds reflektion över det gångna året. En tradition sedan tiden då familjen Rappe von Schmiterlöw var aktiva och en önskan från fröken Adelheid, att fortsätta med efter hennes bortgång 1959.

Om Tagel speglar den fascinerande dåtiden, är veckans övriga aktiviteter fokuserade på nutid och framförallt på framtiden.

På måndag är det styrelsemöte i Vinnova med diskussioner för framtida satsningar och småföretagens roll i samhällsutvecklingen. Väl tillbaka i Växjö träffas en handfull personer för en uppdatering av allt som händer i och runt länets största kommun.

Just nu pågår det konkreta diskussioner på alla nivåer, lokalt, regionalt och nationellt hur vi på bästa sätt tar vara på kraften i entreprenörskapet och potentialen i landets alla regioner och i de mindre företagen. Glädjande att man efter många års prat nu börjar ta tillväxtkraften utanför storstadsregionerna på allvar, och på tisdag förmiddag är det dags för kick off för de regionala dialogerna i projektet “Innovation för tillväxt”. Projektet drivs av Ingenjörsvetenskapsakademin med Marcus Wallenberg som ordförande.

På eftermiddagen träffar jag, tillsammans med statssekreterare Ola Alterå, ett tiotal ledare för större svenska företag med intresse att agera ”draglok” för svensk miljöteknik. Syftet är att med samlad svensk kraft underlätta internationaliseringsprocessen för de mindre företagen. Spännande och ett nytt grepp för att fler småföretag ska våga vilja växa.

Mot slutet av veckan deltar jag i Kronobergs län köpmäns hundraårsfirande och på fredag är det dags för årets upplaga av Växjösamtalet, där jag tillsammans med Peter Örn ska prata om hållbar utveckling.

Så här ser veckans program ut mer i detalj;

Måndagen den 23 november 2009
Ledningsgruppen sammanträder
Vinnova, styrelsemöte i Stockholm
Middag med information av ledningen för Växjö kommun
Tisdagen den 24 november 2009
Diskussion på Näringsdepartementet med statssekreterarna vid Närings-, Utrikes- och Miljödepartementet.
Onsdagen den 25 november 2009
Deltar i 100-årsfirandet av Kronobergs läns Köpmän i handelns tjänst
Torsdagen den 26 november 2009
Rapportskrivning
Fredagen den 27 november 2009
Möte med nätverket Tunga Fordon
Deltar i Växjösamtalet
Premiär för Glada Änkan - Växjö Konserthus
Söndagen den 29 november 2009
Julkaffe på Tagel

Jag önskar dig en riktigt bra vecka!

Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar