torsdag 5 november 2009

Gränslösa samtal

Vilken dag!

Det som för bara ett tiotal år sedan var otänkbart är idag vardag. Redan innan arbetsdagen började hade jag kontakt med Australien, genom globetrotterdottern, och Sydafrika, genom regiondirektör Peter Hogla. I det ena fallet kunde jag följa dotterns flygäventyr och i det andra diskutera vardagsfrågor och framtidsplaner för länet.

Världen krymper och vår omvärld är idag så mycket mer än grannbyn. Tillgången till information från stora delar av vår glob är tillgängligt i realtid och oavsett vilken inställning man har till globaliseringen är det ett faktum att vi är mitt i den. Därför gäller det att göra det bästa vi förmår för att ta del av det positiva den för med sig. Det diskuterade vi strax efter mina samtal med Australien och Sydafrika.

Hösten 2010 deltar Småland och Blekinge i Världsutställningen i Shanghai. Maria Nilsson, på Regionförbundet, och jag träffade generalkonsuln i Shanghai, Bengt E Johansson, för att diskutera hur vår medverkan i Världsutställningen på bästa sätt ska ge konkreta resultat till vårt näringliv, på kort och på lång sikt.

Vi är ett exportberoende län och även om lågkonjunkturen satt käppar i hjulet för oss, gäller det att hålla fanan högt och rusta inför den uppgång som kommer. För många är Sverige för litet och det gäller att i god tid bevaka omvärlden, göra bedömningar och överväganden vilka nya marknader som är intressanta. Krisen har inte bara blottat våra egna utmaningar utan också den globala tyngdpunktsförskjutningen. Länder som Kina och Indien har tagit täten. Världsutställningen ger en god möjlighet att skapa en plattform för det viktiga och framtidsinriktade arbetet för vårt näringsliv.

Efter dessa internationella utblickar landade jag under eftermiddagen i Småland. Jag kopplade ihop intressanta och engagerade människor från mina båda favoritlän. Syftet med detta lokala gränslösa möte var att inspirera, ge mod och dela erfarenheter. Jag tror inte jag överdriver om jag säger att tycke uppstod när delar av Astrid Lindgrens familj, Stockholms Kulturhus chef, vdn för Astrid Lindgrens Näs fick möjlighet att i Residensets kreativa miljö få träffa årets krögare Per Bengtsson, Drömmarnas trädgårds Kajsa Holst, Möbelrikets Anders Wisth och Husebys Sofie Magnusson. Vad detta otroligt energifyllda samtal mynnar ut i vet bara stjärnorna. Håll utkik mot himlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar